Skip to content

Stamdata for Debitor

Introduktion / koncept for funktionen

Stamdata for debitor er en grundlæggende funktion i ERP-systemet, der bruges til at oprette og vedligeholde oplysninger om kunder. Disse data er afgørende for at kunne fakturere, holde styr på betalinger og opbygge relationer med kunderne.

Debitorstamdata indeholder typisk information såsom kundens navn, adresse, kontaktoplysninger, betalingsbetingelser og kreditgrænser. En korrekt opsætning af stamdata sikrer, at processer som fakturering og kundeopfølgning fungerer problemfrit.

Hvordan den bruges

Oprettelse af en ny debitor

  1. Gå til modulet Debitor i ERP-systemet.
  2. Klik på +Knappen for at oprette en debitor.
  3. Udfyld de nødvendige felter i stamdataskemaet:
  4. CVR-nummer (hvis relevant): Indtast kundens CVR-nummer. Hvis et dansk CVR nummer indtastet, vil de restende stamdata blive hentet derfra

  5. Kundenavn: Indtast kundens fulde navn eller firmanavn.

  6. Adresse: Indtast kundens fysiske adresse.
  7. Postnummer og by: Udfyld det korrekte postnummer og by.
  8. Telefonnummer og e-mail: Indtast kontaktoplysninger.
  9. Betalingsbetingelser: Vælg standard betalingsbetingelser for kunden.
  10. Kreditgrænse: Indtast den maksimale kredit, der kan tilbydes kunden.

  11. Klik på ESC eller krydset for at lukke billedet. Debitor er allerede gemt.

Redigering af eksisterende debitor

  1. Gå til listen over debitorer i modulet Debitor.
  2. Find den debitor, der skal redigeres, og klik på Rediger.
  3. Foretag de nødvendige ændringer i stamdatafelterne.
  4. Klik på Gem for at gemme ændringerne.

Sletning af en debitor

  1. Gå til listen over debitorer i modulet Debitor.
  2. Find den debitor, der skal slettes, og klik på Slet.
  3. Bekræft sletningen i pop-up-boksen. Bemærk, at en debitor kun kan slettes, hvis der ikke er tilknyttede åbne fakturaer eller betalinger.

Vigtige noter

  • Det er vigtigt at holde stamdata opdateret for at undgå fejl i fakturering og kundeopfølgning.
  • Hvis en kunde ændrer adresse eller kontaktoplysninger, skal disse opdateres straks i systemet.
  • Systemet kan muligvis have valideringsregler, som sikrer, at visse felter (f.eks. CVR-nummer) er korrekt udfyldt. Følg disse regler nøje.

Video

Oprettelse af debitor

Oprettelse af debitor - Udviddet - Faktureringsoplysningers